KLM stopt komende zomer na 33 jaar met rechtstreekse vluchten tussen Schiphol en Doha, de hoofdstad van Qatar. De concurrentie van Qatar Airways, dat sinds juni vorig jaar dezelfde route aanbiedt, maakt dat de lijndienst van en naar het Golfstaatje niet langer rendabel is, meldde de luchtvaartmaatschappij donderdag.

Het besluit heeft ook gevolgen voor andere routes naar het Midden-Oosten. Zo wordt Bahrein voortaan aangevlogen met een tussenstop in Koeweit. Nu wordt die bestemming nog gecombineerd met Doha. De Saudische stad Dammam wordt voortaan gekoppeld aan Muscat in Oman, in plaats van Koeweit. Aan het vluchtschema van en naar Dubai verandert niets.

De capaciteit die vrijkomt door het schrappen van de vluchten naar Doha zal volgens directeur Pieter Elbers worden ingezet op nieuwe routes die KLM in het zomerseizoen van 2017 start. Zo gaat de maatschappij vliegen op Freetown (Sierra Leone) en Monrovia (Liberia).

KLM lijdt net als zusterbedrijf Air France en andere Europese luchtvaartmaatschappijen zwaar onder de toenemende concurrentie uit het Midden-Oosten. Luchtvaartmaatschappijen uit die regio worden vaak beschuldigd van oneerlijke concurrentie, omdat ze grotendeels gefinancierd zijn met overheidsgeld en in eigen land voordelen genieten die binnen de Europese Unie als illegale staatssteun zouden gelden.

De betekenis van het donderdag door KLM aangekondigde besluit is volgens pilotenvakbond VNV dan ook niet gering: Qatar Airways wint de slag om de lijn Amsterdam-Doha en KLM is simpelweg uit de markt gedrukt, zo oordeelt de bond.

"Qatar Airways is openlijk met zijn zegetocht door de wereld bezig en we laten het allemaal maar gebeuren, blind gemaakt, om niet te zeggen gechanteerd, door zijn olie- en gasdollars. Misschien dat hierdoor de ogen eens opengaan in Den Haag en Brussel", stelt VNV-voorzitter Steven Verhagen.

Qatar Airways wil zijn aanbod op de route Schiphol-Doha graag uitbreiden naar twee dagelijkse vluchten. Het bedrijf wacht nog op toestemming daarvoor van de Nederlandse overheid. In zowel Den Haag als Brussel leven echter twijfels of het wel zo verstandig is de Golfmaatschappijen nog meer groeiruimte te bieden.

LEES OOK: Schiphol staat er goed voor, maar de toekomst is onzeker